5 tips til den sælgende LinkedIn profil

5 tips til optimering af dit personlige brand på LinkedIN

GÆSTEINDLÆG af Mette Krabbe Møller fra Kommunikant.

Er du ude efter nye kunder, eller er du jobsøgende, så er det vigtigt, at du har fokus på, hvordan dit personlige brand bliver præsenteret på sociale medier.

LinkedIn er det sociale medie, hvor du bedst præsenterer dine kompetencer og ydelser over for nye kunder. Derfor er det i høj grad vigtigt, at du sætter tid af til at optimere din LinkedIn profil, så den kan sælge dig – også når du ikke er online.

Når du har fundet frem til, hvad dit formål med at bruge LinkedIn er, hvem din målgruppe er, og hvordan du vil henvende dig til dem, så brug lidt tid på at opdatere din LinkedIn profil med de følgende 5 tips.

Billedet her viser de fire første tips, du skal være opmærksom på.
LinkedIN Mette Krabbe Møller fra Kommunikant

1. Et professionelt profilbillede

Dit profilbillede på LinkedIn er et af de vigtigste ting, du bør være opmærksom på. LinkedIns undersøgelser viser nemlig, at du får 14 gange flere visninger af sin profil blot ved at tilføje et profilbillede.

Ofte inden vi mødes til kunde- eller kaffemøder, tjekker vi hinandens profiler ud på LinkedIn. Derfor er det vigtigt, at dit profilbillede er opdateret og vellignende, da vi forbinder ansigtet med navnet, som gør det lettere at huske, og det påvirker din troværdighed overfor kunden.

Det bedste profilbillede på LinkedIn skal præsentere dig, sådan som du gerne vil opfattes. Vil du vise, at du er professionel – så få et professionelt billede.

En professionel fotograf kan hjælpe dig, så dit billede får det rette lys og en rolig baggrund, der ikke tager opmærksomhed. Vis et billede af dig fra skuldrene og opefter, og kig direkte ind i kameraet.

2. En sælgende headline

Når vi søger efter specifikke kompetencer på LinkedIn og får en lang liste over målrettede profiler, er der én ting, som vi især hæfter os ved.

Søgningen viser profilbilledet og vores navn, men det er vores headline, der får allermest opmærksomhed, når virksomheder og headhuntere søger efter den helt rette profil til deres opgaver.

Du har 120 tegn til at fortælle, hvad du laver. Det er kort og konkret – og derfor skal du være skarp på at få dine bedste søgeord vist i din headline.

Det er ikke nok at skrive, at du arbejder som “Konsulent ved virksomhed XX”. Den titel er ALT for bred! Hvad arbejder du med? Hvilke kompetencer bruger du? Hvad kan du gøre for personen, der søger efter dig?

Find 3 til 4 nøgleord, som lige præcis rammer din profil, når andre søger. Ord der er indbydende, informerende og trækker folk helt ind på din profil.

Prøv at sætte dig ind i, hvilke søgeord en person bruger for at finde frem til din LinkedIn profil. Brug de samme ord igen flere steder i din profil, så den bliver ekstra relevant for søgninger på netop dine 3 til 4 nøgleord.

3. Gør det let at kontakte dig

Du har oprettet din profil på LinkedIn, fordi du gerne vil kontaktes, ikke?

Alt for mange glemmer, at det skal være så let som muligt at kontakte til dig – tænk, hvis du mistede en kunde, fordi de blot ikke kunne finde dit telefonnummer på din LinkedIn profil.

Under dit profilbillede har du mulighed for at tilføje dine kontaktoplysninger:

  • E-mail-adresse
  • Telefonnummer
  • Fysiske adresse – eksempelvis for din virksomhed
  • Link til din profil på Twitter
  • 3 websteder – eksempelvis links til din virksomheds og din personlige hjemmeside. Brug funktionen, der hedder “Andet” og skriv med 20 tegn, hvad man kan læse på siden, der bliver linket til.
  • Links til instant message – eksempelvis Skype eller Windows Live Messenger

Når du har fået potentielle kunder ind på din LinkedIn profil, så er det vigtigt, at de også let kan kontakte dig. Sørg derfor for, at dine kontaktoplysninger under profilbilledet er opdaterede.

41 % af LinkedIns medlemmer bruger nu LinkedIn via mobilen, og tallet stiger. Har du tilføjet dit telefonnummer under dine kontaktoplysninger, har dine kunder nu mulighed for at ringe direkte til dig via LinkedIns app.

4. Få din personlige adresse til din LinkedIn profil

Har du endnu ikke taget ejerskab over dit navn på LinkedIn, så skynd dig at gøre det – inden en anden med samme navn gør det.

Du kan nemlig lave en kort URL med dit eget navn, som bliver let at huske og dermed også let at dele for at henvise til din profil.

Meget enkelt kan du ændre adressen til: www.linkedin.com/in/DitNavn

Eksempelvis hedder min egen: www.linkedin.com/in/mettekrabbe

Brug din personlige LinkedIn adresse på:

  • Din e-mail-signatur
  • Dit visitkort

5. Søgeoptimér din korte beskrivelse

Den korte beskrivelse på din profil er et felt, der er rigtig vigtig for, at din profil bliver fundet frem. Det er nemlig ét af de steder, hvor LinkedIns algoritme leder efter dine nøgleord.

Du har mulighed for at skrive en tekst på op til 2000 tegn i feltet, så find frem til de ord, som, du mener, er mest relevante for dig at blive fundet på.

Leder du efter nye kunder, så brug de ord, som de ville søge efter for at finde frem til netop dine produkter og ydelser.

Er du jobsøgende, så brug de nøgleord, som matcher de stillinger, du gerne vil have.

For at gøre den korte beskrivelse mere interessant, kan du tilføje forskellige medier, der vil give din LinkedIn profil ekstra troværdighed. Det kan være præsentationer fra SlideShare, billeder, Youtube-videoer, dokumenter eller artikler – altsammen som understøtter det, du arbejder med.

Nu har du opdateret din LinkedIn profil, og så er det vigtigt, at du også får den vist frem ved at være en aktiv bruger på LinkedIn. Så her får du tips til, hvordan du bruger din LinkedIn profil:

Skab dialog, når du connecter

Når du udvider dit netværk på LinkedIn og sender anmodninger ud til interessante personer, så har du muligheden for at skrive en besked til personen i anmodningen.
300 tegn er alt, du får til rådighed til at fortælle, hvorfor du ønsker at forbinde med personen. Det kan eksempelvis være om dit formål med at være forbundet med personen og om, hvordan du kan hjælpe personen.

Modtager du en anmodning, så skriv igen tilbage til personen. Er det ikke én, du kender, så spørg til, hvorfor personen ønsker at connecte, så du finder frem til personens formål.

Er det en person, du allerede kender, så tak for forbindelsen, og tilbyd at hjælpe personen, når der er brug for det.

Gevinsten, ved at du sætter gang i dialogen med dit netværk, er, at du finder frem til, hvilken interesse de forskellige personer har i din profil. Det er ofte indgangen til en ny kunde, og det er derfor i høj grad vigtigt, at du er opmærksom på det.

Når du tilbyder din hjælp, så vil du på et tidspunkt også blive bedt om at hjælpe. Det er her, dine kompetencer kommer i spil. Det giver igen muligheden for at skabe troværdighed til både din profil og dine kompetencer – du siger det ikke blot, du kan faktisk også gøre det. Det skaber anbefalinger i dit netværk – og det skaber kunder.

Vær synlig

Skriv jævnligt statusopdateringer, hvor du deler artikler, som er relevante inden for din branche.

Vi suser ofte rundt på nettet og finder spændende artikler – hvis du synes, de er spændende, så vil dit netværk sikkert mene det samme. Sørg blot for, at der er en reel værdi i det, du deler, så du ikke bliver opfattet, som én der “larmer” i netværket.

Når du deler din viden og artikler i statusopdateringer på LinkedIn, så bliver du både synlig overfor dit netværk, samtidig med at du giver dit netværk mulighed for at interagere med dig.

Kommenterer eller liker en person fra dit netværk din statusopdatering, deler de din viden med deres netværk.

Hold øje med, hvem der kigger på din profil

Har den samme person igen og igen kigget på din profil?

Det, vi bruger mest af vores tid på, er at finde ud af, hvem der har kigget på vores LinkedIn profil. Hvorfor ikke bruge den tid aktivt, og tage kontakt til de personer?

Personerne har ofte en interesse i, hvad vi arbejder med. Men måske tør de ikke tage det første skridt. Tør du?

Det er en måde at sætte gang i dialogen med dit netværk – eller det kan blive til en ny forbindelse – og det kan være, at personen faktisk rigtig gerne vil høre mere om, hvad din virksomhed kan tilbyde.


Om Mette Krabbe Møller

Mette Krabbe MøllerMette Krabbe Møller er selvstændig med virksomheden Kommunikant, hvor hun rådgiver om digital strategi, networking og salg på LinkedIn for virksomheder og privatpersoner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>