Få styr på fundamentet først

Salg på nettet - få styr på fundamentet førstNogle discipliner går aldrig af mode, fordi de ganske enkelt virker. Hvis I vil have succes på nettet, så er det netop de discipliner I skal få styr på, før I begynder at eksperimentere vildt og voldsomt. Det rigtige fundament sikrer at I får de rigtige besøgende ind på jeres hjemmeside og at de både kan finde ud af og vil handle hos jer.

Internettets mange muligheder

Internettet rummer så utroligt mange muligheder og det der er i vælten idag, er håbløst forældet i morgen. Specielt jeres webbureau, der kender til alle disse muligheder, er sikkert meget interesseret i at sælge jer en række løsninger, fordi det er spændende, kan kaste ordrer af sig, styrke jeres brand eller hvad grundene nu måtte være. Og det kan meget vel være, at de har ret. Derudover er det naturligvis indkomst til webbureauet :-) Spørgsmålet er bare, om I er klar til at tage det næste skridt.

Det basale setup, som I skal have på plads

Jeg har nogle grundlæggende forhold, som jeg altid sørger for at mine kunder får styr på. Mine fire grundlæggende fokusområder er:

  1. Søgemaskinevenlighed – jeres hjemmeside skal være søgemaskinevenlig
  2. Brugervenlighed – de besøgende skal kunne finde det de søger, og kunne finde ud af at købe det
  3. Troværdighed – hvis ikke de besøgende opfatter jer som værende troværdige, så handler de ikke
  4. Statistik og viden – statistiske data kan give dig særdeles brugbar viden, som kan forbedre dit salg

Søgemaskinevenlighed kan give topplaceringer på Google

At jeres website er søgemaskinevenligt, betyder at det formår at kommunikere klart og tydeligt med søgemaskinerne (Google), så de forstår at indeksere indholdet korrekt. Hvis I sælger cykler, så er det væsentligt at Google har den opfattelse, når den forlader jeres hjemmeside.

At have en søgemaskinevenlig hjemmeside, er ikke ensbetydende med, at I opnår topplaceringer på Google, men det gør, at I har det nødvendige fundament at bygge på. Har I til gengæld en hjemmeside, der ikke er søgemaskinevenlig, så vil I i værste fald kunne blive ved og ved med at hyre dyre konsulenter til at udføre søgemaskineoptimering, uden at I nogensinde får ret meget ud af det.

Brugervenlighed sælger i den grad

Det er utroligt så lidt, der skal til for at kunder vælger ikke at handle i en shop – også selvom de gik på nettet alene med der formål at købe den der nye cykel, lampe eller bluse. Det kan være at de besøgende på jeres hjemmeside ikke kan finde de varer de søger, selvom I faktisk har dem til salg. Det kan være, at de ikke kan finde ud af jeres bestillingsforløb og opgiver undervejs.

Eksempelvis har mange shops en loginservice i toppen af deres bestillingsflow, så gamle kunder kan logge sig ind, hente deres adresse og leveringsoplysninger fra sidste gang og derved spare en masse indtastningsarbejde. Tanken er god nok, men mange steder er netop denne “service” faktisk årsag til at rigtig mange hopper fra – de gamle kunder kan ikke huske hvilken email de registrerede sig med sidst og de nye kunder, tror at man skal være oprettet for at kunne handle osv.

Det lyder banalt, men det er afsindigt vigtigt at der er så få barrierer som muligt overalt på hjemmesiden. Og du ville undre dig, hvis du overvågede andre mens de navigerede rundt på dit site!

Troværdig er afgørende på nettet

Når du står i en butik på gågaden, så er du i et univers, hvor du uden videre kan vurdere om du tør stole på sælgeren bag disken. Der er facadeskilt over døren, venlig betjening, masser af andre kunder i butikken, dankort terminal med chip og så videre. På grund af de omgivelser du står i – og ikke mindst personalet i butikken – har du en fornemmelse af om du tør handle i butikken eller ej. Det tør du som regel.

På samme måde, har du behov for at føle dig sikker, når du handler på nettet. Det er bitte små forhold, der gør at folk på nettet føler sig utrygge og derfor ikke handler. Sørg derfor for at få styr på troværdigheden på dit website – lav et ordentligt website, vis klart hvem du er, brug eventuelle kundeudtalelser (gerne med billede), vis eventuelt dine samarbejdspartnere, informer fornuftigt og troværdigt. Troværdighed handler i høj grad om “kontekst”, altså sammenhængen imellem tingene. Netto er gul => billig, hvilket understøttes af de papkasser, der flyder rundt i butikken. Det ville du sjældent se i Føtex eller Irma, der er “pæne” butikker.

Man skal ikke tro, når man kan vide – brug statistik og øg dit salg

Internettet er én stor databank, men det er kun når du aktivt bruger statistikken, at du kan forbedre din virksomheds performance på nettet. Sørg for at få opsat den korrekte tracking på din hjemmeside, så du får overblik over hvilke typer brugere, der færdes der, hvor de kommer fra, hvilke søgeord de bruger til at finde frem til dig og lignende. Har du ikke et ordentligt statistik program, så er Google Analytics et rigtig fint sted at starte. Det giver dig masser af brugbar statistik, er hurtigt at opsætte og så er det gratis.

Der er flere specifikke forhold du bør kigge efter, når du bruger statistikkerne. Har du en webshop, er det eksempelvis enorm god viden at kunne få dokumenteret hvilke søgeord og hvilke marketingkanaler, der i sidste ende giver dig salgene. Det betyder nemlig, at du har dokumentation for hvilke søgeord, det er du skal arbejde med at få helt til tops på Google. Du kan med andre ord bruge dine marketingkroner der hvor de giver mest effekt, og det er principielt ligegyldigt om det drejer sig om søgemaskineoptimering eller salgskanaler.

Eksempelvis har jeg en kunde, hvor vi konstaterede at Gul-og-gratis.dk gav tre gange så mange besøgende som dba.dk (Den blå avis), selv om det kostede under det halve at ligge på Gul-og-gratis.dk. Vi kunne se i vores statistik at begge kilder skaffede lige mange ordrer i shoppen. Konklusion her er ikke at dba.dk ikke er en god kanal, men at Gul-og-gratis.dk i dette tilfælde var tre gange så effektiv. De mindst effektive marketingkanaler er nu opsagt og kronerne bruges i stedet på Gul-og-gratis.dk. Det kan være at det virker modsat for dig, eller at ingen af dem virker for dig, men pointen er at du kan finde ud af det – så gør det!

Og så er det tid til at trykke på gaspedalen…

Når I har konstateret at jeres hjemmeside begynder at fungere fornuftigt i søgemaskinerne, og måske ligefrem trækker en del besøgende herfra, at jeres besøgende gør det I vil have dem til, at statistikken giver jer værdifuld viden osv, så tag hul på næste step – eksempelvis en Facebook gruppe, Twitter, mailmarketing, bannerannoncering m.v. Mulighederne er mange, men få styr på fundamentet først!

Del din mening - skriv en kommentar