Lader du din nevø på 12 reparere din bil?

Lav hjemmesiden rigtigt. Vend det med en online ekspertNår vi nu får en fagudlært mekaniker til at reparere vores bil, en fagudlært elektriker til at lave vores el og en fagudlært murer til at mure vores hus, hvorfor er det så alt for ofte nevøen på 12 der skal lave virksomhedens hjemmeside?

Hvis du tager din virksomhed seriøst, så lad være med at betragte din hjemmeside som et nødvendigt onde. Glem alt om at spare på omkostningerne som det primære, men fokuser i stedet på at få klarlagt de muligheder internettet byder på. Allier dig med de online eksperter, som kan skabe succesen for dig.

Det er først nu du bør forholde dig til det økonomiske perspektiv.

En forkert beslutning kostede mere end 200.000

Lad mig fortælle dig en grum historie om en lokal virksomhed, der prioriterede forkert, tabte mange penge og blev sat voldsomt tilbage.

I forbindelse med finanskrisen valgte virksomheden at lade direktørens søn varetage hjemmesiden fremover. Den løsning der blev abonneret på blev opsagt, og sønnen arbejdede i stedet på at relancere hjemmesiden i samme gode og velkendte design, så kunderne ikke mærkede forskellen.

Jeg var skeptisk og meddelte at jeg i min egenskab af uvildig rådgiver ikke kunne tage ansvaret for denne beslutning, at jeg ikke kunne anbefale løsningen og at jeg syntes at virksomheden gamblede unødigt med alle de resultater de havde brugt flere år på at opnå.

Beslutningen var imidlertid virksomhedens, den blev truffet og hjemmesiden blev lavet færdig af sønnen og sat i drift. Direktøren informerede mig efterfølgende om, at de nu var i mål og havde sparet en masse penge. Jeg kiggede på den nye hjemmeside og vendte tilbage med budskabet om, at det ville gå grueligt galt, hvis ikke de lagde den gamle løsning på og vi med lynets hast fandt en anden løsning. Det skete ikke.

Jeg så ikke rigtig nogen grund til at fortsætte som rådgiver og foreslog derfor at vi satte samarbejdet på pause, hvilket vi blev enige om helt udramatisk.

Fra 15 til 1 kundeforespørgsler om måneden

Efter fem måneder i drift med den nye hjemmeside, fik jeg et opkald fra direktøren…

Vi samarbejder nu igen og han lytter nu til mine anbefalinger.

På bare fem måneder, havde den nye hjemmeside betydet at alle deres topplaceringer på Google var forsvundet og at antallet af kundehenvendelser var faldet fra 15-16 stykker om måneden til 0 eller 1.

Ønsket om at optimere omkostningerne var principielt godt nok, men faktum var, at det nu havde kostet mere end 200.000 kroner i tabt omsætning, at virksomheden nu skal til at investere i en ny hjemmeside, samt at der igen skal bruges penge på at forsøge at tilegne sig deres gamle topplaceringer på Google. Det kan være at det aldrig lykkes igen, fordi konkurrenterne nu er foran…

Mine oplevelser som uvildig rådgiver

Som uvildig rådgiver og sparringspartner overfor virksomheder, der gerne vil have mere ud af nettet (i samspil med virksomheden i øvrigt), er jeg i kontakt med mange virksomheder. Selv her i 2011 møder jeg desværre alt for mange virksomheder – også større, såkaldt “professionelle virksomheder” – der agerer som den virksomhed jeg her fortæller om. Og det er bad news for virksomhederne, for den besparelse de naturligvis jagter koster som regel altid så usvigeligt meget på bundlinjen.

Min anbefaling til dig

Alle kan lære at lave en hjemmeside ved at deltage på et kursus hos AOF eller lignende, men det gør på ingen måde vedkommende til ekspert. Og det er eksperter I har brug for i jeres virksomhed.

Folk der ved noget kan flytte jeres virksomhed hen imod jeres mål. Og er det ikke netop derfor I går på nettet – for at udvikle og flytte virksomheden, skabe øget salg, øget kendskab og lignende?

Hvis du ønsker at kigge efter optimeringsmuligheder eller besparelser, så sæt dig gerne ordentligt ind i tingene og gør dig dine overvejelser, men kontakt altid en ekstern og kompetent rådgiver og vend dine tanker med vedkommende.

Jeg tager gerne en uforpligtende vurdering sammen med dig, men hvis ikke du benytter mig, så sørg for at vende det med en anden. Det er i din egen interesse :-)

  1. 10 kommentarer til “Lader du din nevø på 12 reparere din bil?”

  2. Hvor er jeg dog enig og jeg har godt nok også set tilsvarende mange gange. Den 10-15 år “unge” webbranche lider bestemt af, at mange fejlagtigt har fået en opfattelse af, at tilstedeværelsen på nettet er noget der kan klares af nevøen i en weekend.
    Men som branche gør vi det bestemt heller ikke nemmere for os selv og vores kunder. Der er alt for meget useriøst makværk og kunder der bliver taget ved næsen. Ofte får jeg at vide at vi må have den sværest gennemskuelige branche mht. til priser, produkter og kvalitet. Det kan jeg bestemt godt følge…
    Så som Steen siger: Sørg for at sætte dig ind i tingene, få noget uafhængig rådgivning (eller rådgivning fra nogen du kan stole på) og accepter at et “webprojekt” ikke bare er et stykke venstrehåndsarbejde der kan udføres af en amatør…. :-)

    Af Anders Lund om Feb 19, 2011

  3. Tak for kommentaren. Jeg er enig i din holdning til, at der er for mange dårlige leverandører, men vil gerne knytte et par ord mere på “debatten”.

    Jeg mener at der er to overordnede problemer at forholde sig til:
    1. For mange dårlige leverandører
    2. Forkert mindset hos kunderne

    Der findes i sagens natur ikke en entydig definition på hvad en god leverandør er. Grundlæggende må etik og moral dog høre med ud over en masse kompetence på de kerneområder, man påstår man har. En god portion forretningsmæssig forståelse ville også kunne hjælpe rigtig mange steder…

    I forhold til kundernes mindset, så har jeg fuld forståelse for at man som virksomhed ikke har mange års online erfaring, på samme måde som man har erfaring med at deltage på messer eller hvad ved jeg – de “gamle” aktiviteter. Til gengæld er stort set alle beslutningstagere helt med på, at internettet rummer masser af muligheder. Det er her jeg synes problemet ligger: Hvorfor ikke forholde sig til internettet som et forretningspotentiale og få klarlagt mulighederne, fremfor blot at ignorere dem?

    Min oplevelse er, at alt for mange virksomheder ikke forstår mediet og derfor er det ofte lidt tilfældigt hvem der lige har ansvaret for hjemmesiden. Til gengæld er der ingen tvivl om hvem der er salgschef, marketingchef, produktudviklingschef osv.

    Klar opfordring endnu engang: Forhold jer til det der kan blive jeres allervigtigste salgskanal på samme måde, som I forholder jer til resten af disciplinerne i jeres virksomhed. Det smitter af på bundlinjen :-)

    Af Steen Olsen om Feb 19, 2011

  4. Jeg må indrømme, at vi selv er røget i denne fælde i vores firma. Det var godt nok ikke direktørens søn, men vores elev i marketingafdelingen som stod for hjemmesiden og det havde vi ganske enkelt ikke klædt hende på til. Vi har haft nogle uheldige episoder for både hende og vores troværdighed overfor vore kunder har været udfordret. Vi mener at vi nu er på den anden side, men det har kostet og vi har lært af det på den hårde måde.

    Af Torben om Feb 20, 2011

  5. Hej Torben.
    Ja, det kan ramme på mange måder :-) Det vigtigste er, at I har lært af det, så I ikke begår samme fejl igen. Internettet kan bidrage enormt, men det kan også straffe hårdt. Det er netop derfor man som virksomhed bør tage det mere seriøst end mange gør, så man kan høste uden at så først :-)

    Af Steen Olsen om Feb 20, 2011

  6. Det har vi i hvert fald. Selvom vi idag har en helt anden holdning til nettet og vores marketingchef har 100% styr på kommunikationen, så har vi et fast samarbejde med en ekstern sparringspartner, som inddrages med jævne mellemrum. Det har vi nydt rigtig godt af.

    Af Torben om Feb 20, 2011

  7. @Torben Det lyder godt :-)

    Af Steen Olsen om Feb 20, 2011

  8. Hej Sten

    Nej, det kan da godt være, men i første omgang glæder jeg mig til dit kursus i morgen. Måske du kunne sende et link til mit website eller blog? Det er nemlig noget af lektien til i morgen. Venlig hilsen Susanne

    http://outsider-tekst.dk/blog/

    Af Susanne Mogensen om Mar 9, 2011

  9. Hej Susanne.
    Jeg vil meget gerne give dig et link, men det skal passe ind i konteksten for at give dig og mig mest værdi. Du har i øvrigt lige fået to i som følge af denne kommentar :-)

    Vi kan eventuelt lige vende det med links, når vi ses til kurset imorgen.

    Bis dann!

    Af Steen Olsen om Mar 9, 2011

  1. 2 Trackback(s)

  2. Feb 19, 2011: Tweets that mention Få de rigtige eksperter til at lave virksomhedens hjemmeside | Rådgivning og online optimering -- Topsy.com
  3. Feb 23, 2011: Få de rigtige eksperter til at lave virksomhedens hjemmeside … | Gør det selv værkstedet

Del din mening - skriv en kommentar