Få besked når andre taler om dit brand

Mention er et super godt tracking tool

En generel udfordring for stort set alle virksomheder, der markedsfører sig online – og det gør vi jo allesammen – det er at følge med i hvor der bliver sagt noget om vores brand og hvad der bliver sagt. Den udfordring kan Mention hjælpe jer med at få løst.

Når I markedsfører jer online, så kan I enten gøre det kontinuerligt eller i forbindelse med kampagner. Kampagner kan vi som regel lettere måle, fordi vi kan styre, hvad der sendes ud i æteren, hvorhenne osv. Og når vi kan det, kan vi som regel også tracke det meste. Det vi til gengæld ikke altid kan tracke, det er den afledte effekt – det, der på fagsprog kaldes for Earned Media.

Earned Media vil sige, det at andre markedsfører for jer, uden at I har bedt om det, og måske slet ikke ønsker det, så earned media kan både være godt og skidt. Og netop derfor er det væsentligt for jer, at I kan følge med!

Et eksempel på earned media kan være omtalen af jeres brand eller produkt på et socialt medie, i et debatforum eller måske en produktanmeldelse på en blog eller Youtube. Earned Media kan være mange ting og har I et stærkt brand, gode produkter eller står I på anden måde stærkt, vil det som regel være en fordel for jer, når jeres fans agerer ambassadører for jer eller jeres produkter – altså noget I skal forsøge at stimulere gennem jeres markedsføring og generelle udvikling af jeres brand.

Med på en lytter eller skal du blande dig?

Nogle gange er det bare rart at vide, hvad det er folk siger og skriver om jeres brand. Er der eksempelvis en snak igang på Twitter om jer og jeres brand eller et produkt, kan det være I skal blande jer i snakken, måske skal I blot konstatere hvad der tales om og ikke virke indgribende og overvågende. Men inputtet er som regel altid interessant!

Andre gange er en indgriben nødvendig. Eksempelvis da en af mine store kunder oplevede, at et produkt fik en dårlig anmeldelse på et stort og meget besøgt internationalt review site, på trods af at alle andre review sites havde givet produktet topkarakterer. Den dårlige anmeldelse bundede i, at dem, der havde lavet produktanmeldelsen ikke havde fundet ud af hvordan en speciel funktion ved produktet fungerede (hvilket selvfølgelig i sig selv er værd at notere sig). Anmeldelsen var dårlig alene på grund af den “manglende” funktionalitet, mens alt andet scorede topkarakterer.

På grund af det overvågningsværktøj vi havde fået implementeret, fik vi automatisk besked om at produktet var blevet nævnt, konstaterede den uheldige anmeldelse og kunne nu præcisere at produktet faktisk havde den efterspurgte funktionalitet. Produktanmeldelsen blev rettet og alle var glade :-)

Mention – det bedre alternativ til Google Alerts

Vi har indtil for nylig brugt det værktøj, der hedder Google Alerts. Det er gratis og fungerer på mange måder fint og selvom vi ved med sikkerhed, at vi går glip af mange ting, som vi ikke hører om, så er det fortsat bedre at blive informeret om noget end om ingenting – som eksemplet ovenfor også viser.

Et meget bedre alternativ, er til gengæld den service, der hedder Mention. Jeg har selv brugt Mention i nogle måneder for en kunde og det fungerer aldeles fortrinligt. Vi har i starten alene benyttet gratis versionen, hvor vi har sat Mention op til at give os besked, når virksomhedens brand bliver nævnt. Og det fungerer super godt.

Med Mention får vi besked løbende og nogle gange flere gange på en dag, hvis der bliver talt meget om brandet. Mention scanner både hjemmesider, debatfora, blogs, sociale medier osv. og giver os besked straks, der er registreret en omtale af brandet. Med Mention hører vi oftere, når brandet bliver nævnt og også hurtigere, end det er tilfældet med Google Alerts. Hvis ikke du har prøvet Mention endnu, så prøv det – om ikke andet, så den gratis version.

Har I erfaringer med Mention eller andre tracking tools i jeres virksomhed, så del dem gerne herunder i kommentarerne.

Hvordan sikrer I jer idag, at I følger med i omtalen af jeres brand?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>